hansenmarga.reismee.nl

kring

Zaterdag 18-2 was de kringvergadering in Tsumeb een plaats hier 240 km vandaan, als je via een onverharde weg zou rijden. Maar dat was geen optie, door de vele regen waar de wegen niet op berekend zijn zijn zelf verharde wegen niet goed begaanbaar. Daarom reden we maar via Otjiwarongo via een verharde weg, de route was daardoor 280 km. Na veel georganiseer van Jens (een Duitse br die hier vanaf december met zijn vrouw is) en Hans en Oscar hadden we uiteindelijk voor elkaar dat we met twee auto's en een taxi zouden rijden via Otjiwarongo waar een broeder die hier op bezoek was zou uitstappen en een broeder uit Otjiwarongo zou instappen. Voordat dat allemaal voor elkaar was nog een heel gepuzzel hoor, het is hier ten slotte Afrika! Na Otjiwarongo begon het flink te onweren en regenen. Je hebt hier geen snelweg, alleen tweebaans en dan ook niet altijd van de beste kwaliteit dus het was voor Oscar en Hans best zwaar. Maar we hebben het gehaald. Er waren in totaal 32 personen uit Outjo en veel van de personen die mee waren gingen voor het eerst naar de kring. Er zijn hier maar 18 verkondigers, dan wij als 6 needgreaters en de overige 8 waren bijbelstudies en geïnteresseerden.

De kring was in een oude bioscoopzaal. Hobbelige stoelen en slechte verlichting. De broeders op het podium zagen er net zo uit als in de filmpjes die wij zien als voorbeeld presentaties. Maar dat mag de pret niet drukken. De kring had als thema, Maintain love for Jehovah. Wij hebben de kring in april. En ondanks de primitievere omstandigheden is het onderwijs en de manier waarop dat wordt gegeven net zo als bij ons en bij al onze andere kringvergaderingen wereldwijd! Tijdens de WT studie ook broeders en zusters op het podium die commentaar geven, inclusief veel kinderen. Er waren drie dopelingen, één uit Outjo. Degene die onze vorige blogs hebben gelezen weten misschien nog dat we in 2015 op terugreis naar Windhoek een man tegen kwamen die vertelde dat hij toch had besloten weer naar de zaal te gaan. Hij werd nu gedoopt, zijn hele gezin was ook mee vrouw en drie mooie dochters. Hij is Damara en spreekt behalve Engels de Damara taal. Een taal met 4 of 5 verschillende kliks die hier in Outjo veel wordt gesproken. Hij is een van de weinige broeders die deze taal spreken. Een hele aanwinst voor het gebied! De doop werd gedaan in een opblaasbaar badje buiten. Dat was al flink vol geregend, dat scheelde weer water uit de kraan.

Er waren ongeveer 450 aanwezigen op deze Engelstalige kring. Zondag 19 februari was er ook nog een Afrikaanstalige kring. De kringen in het Engels en Afrikaans worden 3x gehouden. Verder worden er kringen in de talen OshiHerero, Damara en Oshivambo gehouden. In totaal zijn er ongeveer 2500 verkondigers en iedereen bezoekt de kring ofwel in zijn gebied ofwel in zijn eigen taal.

Tussen de middag met de hele club bij de auto's gegeten.Audrey en Marga hadden de dag ervoor een flinke tijd in de keuken gestaan om ongeveer 4 kg macaronisalade te maken. We hadden nog gekookte eieren en appels mee en ook een paar flessen water. Want bijna niemand neemt iets te eten of drinken mee. Ze hebben ook geen cent te makken. En gelukkig hadden we genoeg. Soms verbaas je je hier over de manier waarop moeders (vaak heel jong) met hun kinderen omgaan. Een klein jongetje van ongeveer 2 jaar kreeg een ei maar wist niet wat hij ermee moest. Zijn moeder liet hem gewoon aanmodderen ook toen hij het ei helemaal in zijn mond stak. Hans heeft even gekeken of hij wel tandjes had en hem toen maar geholpen om zijn eitje te eten. En hij vond het heel erg lekker !

Na het middagprogramma even gezellig kletsen met iedereen. We kwamen best wel veel broeders en zusters uit verschillende landen tegen die hier voor een paar maanden als needgreater zijn. Allemaal even enthousiast over wat ze hier meemaken. Ik sprak later een zuster die met haar man op het vertaalkantoor in Windhoek werkt. Ze zei dat ze zo blij zijn met al die brs en zrs die hier voor een kortere periode komen. Dit omdat speciale pioniers die geen Namibische roots hebben hier niet mogen blijven en dus allemaal het land uit moesten.

Een uur na het middagprogramma kwam gelukkig de taxi ook weer opdagen ( toch altijd spannend of hij zal komen) en toen zijn we met zijn allen weer terug gereden en hebben we diverse personen in de location thuisgebracht. Je kunt wel zeggen dat we moe maar gelukkig waren !!!! Er waren nog nooit zoveel personen uit Outjo op de kringvergadering.

John en Ria Peters

Hallo lieve vrienden,
Wat maken jullie geweldige dingen mee en wat is het ondanks dat we dat allemaal weten toch bijzonder dat ons onderwijs wereldwijd gelijk is. Wat een belevenis de Kring daar mee te maken. De broeder uit Outjo die gedoopt is, is zo ontzettend blij. Hij stuurde ons vanmorgen heel vroeg een app. Hij is de koning te rijk en we zijn ontzettend blij voor hem en gemeente Outjo.
We wachten vol spanning op het vervolg van jullie verhalen, we krijgen er niet genoeg van (:
Groetjes aan A & O Liefs John en Ria

Ellen Ruijgrok

Wat is het toch fantastisch wat jullie daar allemaal mee mogen maken! Het kost offers, maar iedereen is zo blij met jullie harde werk! Ik denk dat bovenal onze hemelse Vader met een grote glimlach jullie avonturen volgt! En ik ook! Geniet er nog van de komende weken! liefs the Roughskirts

Sonja kuipers

Hoi lieve mensen,wat genieten wij toch met jullie mee!omdat wij in Suriname zijn geweest,herkennen we veel.Mijn pa lees ik al jullie verhalen voor en ik moet jullie veel succes wensen van hem en jullie krijgen een knuffel.liefs

Tia

Heel erg bedankt voor jullie verhalen en leuke fotos,vooral dat jochie met zijn eitje!!!????????????????

Marianne en John Windey

Wat een leuk verslag over jullie verblijf en de kringvergadering, we volgen het met plezier. Fijn dat jullie de mensen daar helpen om geestelijk voedsel te gebruiken. Maar die macaronischotel deed het ook goed, en Hans heeft er vast een vriend bij dankzij het eitje

Toon Sanders

Ha, ha, ik hoor dat ze "ons" opblaasbadje nog steeds gebruiken bij de kring!

Bob Peter

Bedankt voor het leuke en aanmoedigen verslag hoe het daar toegaat.
Fijn dat er zoveel bereikt is voor die gemeenten.
Veel liefde en sterkte en plezier bij onze broeders en zusters daar en in de dienst.
Prachtig om dit te zien en horen.
Tot gauw.