hansenmarga.reismee.nl

Op reis en weer terug en zonder te betalen uit de gevangenis

Na 4 hele drukke weken in Outjo zijn we er begin maart een weekje tussen uit geweest. Twee dagen in een lodge ten zuiden van Windhoek in de buurt van Mariëntal waar we allerlei antilopes, struisvogels en ook een paar cheeta’s hebben gezien. We hebben zelfs het voeren van cheetah’s bijgewoond en konden ze gewoon aaien! Wel heel bijzonder zo'n mooi dier aan te kunnen raken. Een beetje voorproefje van het paradijs! In Mariëntal kwamen we een broeder tegen die met zijn vrouw en kind als gezin in een appartementen gebouw woont. Daarin zijn diverse appartementjes en een koninkrijkzaal: een hele mooie zaal voor een gemeente met 9 ! actieve verkondigers. Sommige appartementjes zijn beschikbaar voor needgreaters die daar willen helpen. Er waren kort daarvoor twee Nederlandse stellen geweest en tot onze verrassing zagen we een foto van één van de gemeente's uit Ede op het mededelingenbord hangen waarop de hartelijke groeten voor de gemeente Mariëntal (met een paar hele bekende gezichten). Wel grappig zo zie je maar, we zijn een hele grote familie.

Vandaaruit zijn we naar Sossusvlei gereden en hebben daar twee dagen gekampeerd. Daar zijn hele hoge duinen die bij zonsopgang en zonsondergang rood kleuren, echt de kleur van Afrika. Daarna zijn we naar Walvisbaai en Swakopmund aan de kust gereden. Een boottocht gemaakt en toen weer terug naar Outjo. Het lijkt niet veel maar de afstanden zijn hier zo ontzettend groot dat je van de ene naar de andere plek zeker een dag onderweg bent. En dan is er onderweg alleen maar natuur en bergen en geen dorpjes of stadjes waar je even een terrasje kan pakken.

Intussen zijn we zijn weer alweer een tijdje thuis in Outjo en hebben weer bijzondere dingen mee gemaakt. Audrey en Marga hebben voor de tweede keer studie gedaan met een meisje van een jaar of 15. Ze hadden al eerder studie gehad van John en Ria en wij konden weer met haar verder gaan.

Audrey en Marga zijn ook bij de vrouw van de pasgedoopte broeder geweest. Zij spreekt alleen Damara en een klein beetje Engels. Ze leest op de vergadering dan ook regelmatig een tekst voor in het Damara. Marga en Audrey hebben haar geholpen een antwoord voor de komende WT studie voor te bereiden in het Engels. En als wederdienst heeft zij hen geholpen een paar woorden Damara te leren. Moeilijk hoor met klikletters !

En elke week laten we filmpjes zien in wat kleuterschooltjes en vertellen er dan wat bij.

Voordat we weggingen voor een weekje hadden Hans en Oscar de vraag gekregen of ze een presentatie in de plaatselijke gevangenis wilden geven en dat is nu na 2x uitstellen toch gebeurd. Een bijzondere ervaring om voor 50 gevangenen een opbouwende bijbelse bespreking te houden. Samen met de lokale sociaal werker hadden we een programma opgesteld. Eerst hebben we een video laten zien hoe wij wereldwijd ook gevangenen helpen begrip te krijgen van de bijbel. Daarna heeft Oscar een lezing gehouden en Hans de teksten in het Engels voorgelezen en verklaard (Hans zijn stem was wel bijna weg maar het lukte nog net). Leuk was dat één van de gevangenen een Afrikaanse bijbel bij zich had en voor de anderen de teksten ook in het Afrikaans wilde voorlezen.

We mochten zelfs beginnen en eindigen met een gebed. Enkele gevangenen hebben mooie liederen voor ons gezongen als dank. In het Damara, dus we hopen maar dat het klopte.

We hebben er 40 brochures kunnen achterlaten en twee personen vroegen om een bijbelstudie.

We stonden gewoon tussen de gevangenen, ze waren heel respectvol en we hebben ons geen moment onveilig gevoeld. Een geweldige ervaring !

Roy en Ruth

Wat een bijzondere ervaringen! Zeker van die gevangenis. En verhalen over kleuterschooltjes trekken mij natuurlijk ook wel ;-)
Het zal wel met pijn in jullie hart zijn dat jullie van de week afscheid moeten nemen....