hansenmarga.reismee.nl

Van Otjiwarongo naar Outjo

Zondag vergadering in Otjiwarongo om 10.15 u. Doordat de gemeente uit een Ovambo een Afrikaanse en een Engelse groep bestaat en er ook nog eens in Namibische gebarentaal wordt vertaald voor één ongedoopte verkondigster moet er het één en ander geregeld worden. Dit betekend dat de Ovambo groep eerst om 9.00 u de WT studie heeft. Om 10 uur mogen de Engelsen en Afrikanen erin en wordt de Lezing gehouden in Enels of Afrikaans. Deze wordt dan weer vertaald in Namibische gebarentaal. Na de lezing gaan de Ovambo-sprekenden naar huis. De Wachttoren studie gaat in het Engels maar de alinea’s worden om de beurt in Engels en Afrikaans gelezen. Dit om het allemaal makkelijk te maken!

Maandagmorgen hebben we onze resterende koffers ingepakt en afscheid genomen van onze geweldige gastheer en vrouw. Toch heel bijzonder dat je zo maar bij mensen mag logeren die je maar oppervlakkig kent.

In de middag zijn we aangekomen in Outjo. Ons huisje ziet er echt heel Afrikaans uit maar is toch redelijk goed voorzien van de basis behoeften. Naast het huis staat een soort stoommachine die ze hier Donkey noemen. Daar werd ’s avonds om 7 uur een vuurtje onder gestookt met wat sprokkelhout. Dit om ons douchewater warm te maken. De energie voor licht komt van een zonpaneel op het dak en de koelkast (eigenlijk een kist) en het fornuis gaan op gas. We zitten echt in een hele stille omgeving met veel vogels en hier en daar een wandelende tak. Alleen was ’s avonds om een uur of 8 het water op…… Jammer dat het douchewater nog niet gebruikt was. De volgende ochtend was er nog geen water, tot een uur of 1. Dus heb ik toen gelijk maar flink wat pannen en emmers met water gevuld voor het geval dat. Om 8 uur ’s avonds was het weer gedaan met het water. Hans is dus de volgende ochtend maar naar onze “landlord” Benjamin gegaan om te zeggen dat het voor ons toch wel handig is om water te hebben in de ochtend, voor de velddienst willen we toch wel fris zijn. Hij bleek duidelijk vergeten te zijn een knopje om te zetten. Dus konden we vanmorgen fris in de velddienst. De actie was in de zaal als je het een zaal mag noemen. Het is een oude bar en wordt in de omgeving the yellow point genoemd. Er staan ongeveer 40 stoelen en de ruimte ernaast is gevuld met tafels waar allerlei lectuur op ligt. In alle gesproken talen. We zullen nog foto’s plaatsen. Ze hadden trouwens met het Avondmaal 70 aanwezigen!!! Gemeente bestaat uit 20 personen!!!!!

Vanmorgen en vanmiddag in de dienst geweest. De kringopziener bezoekt met zijn vrouw de gemeente. Ik werkte met een zusje van ongeveer 18 jaar, ze liep heel langzaam en had opgezette gewrichten. Reuma, veel pijn maar toch de hele ochtend in de dienst! Vanmiddag mocht ik met de vrouw van de KO werken. Ik had natuurlijk geen studies en geen nabezoeken (hoewel ik vanmorgen 2 afspraken heb gemaakt voor zaterdag!!) Het gebied bestaat voor een groot deel uit Damara’s die als 2e taal Afrikaans spreken. Dat is best lastig om te communiceren. Vooral de gekleurde mensen die het spreken zijn moeilijk te verstaan omdat ze het ook vermengen met hun eigen taal. Maar ik weet al dat dankjewel “Baaie Dankie” is, dus het begin is er. Hans trekt zich nergens wat van aan een spreekt langzaam Nederlands en dat gaat tot nog toe goed. De vrouw van de KO liet aan oudere Damara sprekende mensen het filmpje van de site zien in Damara en dat vinden ze stuk voor stuk geweldig, je ziet hun gezicht helemaal blij worden omdat ze iets in hun eigen taal horen.

Vandaag hebben we allebei een afspraak voor een studie gemaakt. Ze maken hier somsnabezoeken en dag nadat ze de mensen voor de eerste keer hebben bezocht.

Ik heb voor zaterdagmorgen nu drie afspraken.

Dus zullen we snel weer proberen jullie op de hoogte te houden van ons wel en wee

wil sss

Wat een ervaring hoop dat je veel voor de mensen daar kan doen.
Groetjes wilsss

joke

Mooie ervaringen, wat een studies.straks is er een wachtlijst nodig.ik ben toevallig ook de volgende dag meteen naar een mevr terug gegaan, marga.ze wil ook graag doorpraten.ontroerend , zo, n volharding van t 18 jarige zusje. wat zullen jullie veel zien daar.succes verder groetjes van joke

Tia

Wat heerlijk dat jullie dit allemaal meemaken.kWas vanmorgen met Daan.W in de vd int t gebied vlak bij waar w.f.Kabout woonden.andere 2 ,waren Matthijs en Ezra.Groet de br. En zr.daar.X X

Carlo en Miranda van der Vlis

Leuk dat we mee mogen kijken met jullie weblog. Zelf willen we volgend jaar naar Namibie en zo leren we van jullie ervaringen! Veel plezier nog en Jehovah's zegen. Carlo en Miranda.