hansenmarga.reismee.nl

de eerste 6 dagen in Outjo

Deze keer een verhaal over hoe we hier leven. We zitten in een traditionele hut – dat lijkt erg armoedig maar dat is het helemaal niet. De wanden zijn van binnen van afgestreken cement, gladde vloer en verder is het van alle gemakken voorzien. Elektra is op 12V met zonne-energie, onder het aanrecht staat een grote auto-accu die met zonnepanelen wordt opgeladen. Beetje zuinig zijn met licht dus maar we gaan toch vroeg naar bed (9.00 uur). ’s Morgens staan we om 7 uur op als de zon opkomt – een prachtig gezicht zo’n rode bal die omhoog komt. Het eerste wat ik ’s morgens doe is vuur maken in de donkey – een soort boiler waarmee we warm water hebben. Een half tot heel uur later kunnen we dan douchen – niet te lang want dan is het water op. ’s Avonds hetzelfde patroon, dan kunnen we afwassen. Allemaal heel luxe vergeleken hoe de meeste mensen hier wonen.

Het huis ligt in de middle of no where – ca. 1 km van de weg af, rondom ons is alleen bush behalve een ander verhuurhuis zo’n 200m verder. Daar is bijna nooit iemand. Voor ons huis is een vuurplaats – daar stoken we lekker fikkie en doen we braai (Afrikaanse barbecue). ’s Avonds genieten we van de sterren, ongelooflijk mooi. En verder is het ’s nachts zo donker als we nog nooit gezien hebben, maar ja ’s nachts zie je dan hier ook echt helemaal niets – alleen de sterren geven een beetje licht.

We rijden hier in een grote 4-wiel-drive auto met een ‘bakkie’ achterop. Zelfs Marga rijdt erin rond als een volleerd chauffeur. We vergissen ons alleen in de ruitenwissers en de richtingaanwijzer want dat zit andersom als bij ons. Links rijden is geen probleem, gewoon alles in je hoofd omdraaien dan gaat het goed.

Als we naar ons huis rijden dan gaan we de hoofdweg af. Dan klim ik over het hek om de sleutel te halen, maak het hek open, rijdt erdoorheen en sluit het hek weer. Dan rijden we een flink stuk en passeren we weer een hek. Daarna rijden we weer 800m en passeren dan het hek rondom ons huis – weer openen, doorrijden en dichtmaken. Dan zijn we er. Kost in totaal bijna 10 minuten om van de weg bij ons huis te komen.

Deze week is de kringopziener in de gemeente. Dat betekende bijvoorbeeld vrijdag: veldienst aktie om 9:30 uur, bijbelstudie van een uur bij een jong stel, daarna in het gebied, weer een bijbelstudie voor morgen afgesproken, 12:30 lunchen met de kringopziener, 14:00 veldienst, 15:00 – 18:00 herderlijke bezoeken, 18:00 – 19:30 ouderlingen en dienaren vergadering. In praktijk zijn we met de ouderling van deze gemeente, de kringopziener en ikzelf. Vandaag (zaterdag); vd aktie 9:30, nabezoeken van afspraken om 10:00 uur, daarna bijbelstudie om 11:00 uur, nog een nabezoek. 13:00 uur braai samen met de gemeente, 16:00 – 18:00 uur vergadering (theocratische school, dienstvergadering en lezing). Hans mocht gelijk bijbelleesprogramma doen en een vraag en antwoordbespreking op de dienstvergadering. En dan nu maar uitblazen !

We zijn in Outjo nu 4 dagen in de veldienst geweest, al 4 bijbelstudies opgericht waarvan 3 al geleid, heel veel gesprekken gehad en tractaten verspreid. Donderdag heb ik (Hans) in een ‘kindergarten’ met 15 kinderen 2 filmpjes laten zien – over de schepping en “luister naar je ouders”. Vooral het stukje waarbij het hele huis zowat instort omdat de vader over de rommel van zijn zoon struikelt leverde heel wat gelach op. De ‘kindergarten’ is trouwens in wat ze hier een ‘blikkie’ noemen, een bouwsel van golfplaten zonder ramen. Volgende week donderdag mag ik weer.

Nabezoeken breng je hier de volgende dag. Dus je bent de hele tijd bezig om alles op te schrijven en de volgende dag het volgende onderwerp te bespreken. Straatnamen kennen ze hier niet zo, dus je moet weten waar een huis in een blok is en welke kleur het heeft en dan maar hopen dat ze het de volgende keer niet geschilderd hebben. Zoals Marga al schreef: wij dachten veel in het Engels te moeten praten maar veel mensen spreken Afrikaans – als wij langzaam Nederlands praten met een beetje aanpassing naar het Afrikaans ‘dan gaan het heel goed’. Je begint standaard met ‘Hoe gaan het fandaag’ Dan krijg je als antwoord “goe” en krijg je dezelfde vraag. Daarna stel je bijvoorbeeld de vraag van het tractaat “Wie is werklik in beheer van die wêreld. Denk jy dit is God, mense, iemand anders? Wat die bijbel sê. Wat dit vir jou kan beteken” Gaat toch best he in het Nederlands. Aan Osjowambo, Herero en Damara hebben we ons nog maar niet gewaagd.

Over 2 weken gaan we olifanten, zebra’s en giraffen bekijken. Maar intussen hebben we vast nieuwe verhalen.

Tia

K zou zo naar jullie toe willen vliegen en ook mee gaan studie s doen ,zoiets had Gerrit ook heel graag mee willen maken,wie weet wat er nog in t verschiet ligt?Liefs en groetjes.

wilsssss

Wat een ervaring het is van mij al zoveel jaar geleden dat we stidie's hadden .wat geweldig dat weer mee te maken.liefs wil

Roy en Ruth

Wat een jaloers-makende verhalen... Helemaal super!! Ik vind die foto van Hans voor de Koninkrijkszaal geweldig. The giant... Wat zullen jullie daar een bezienswaardigheid zijn. Geniet! Liefs.

Michel&Eunice

Geniet maar lekker!!!! Zien uit naar de volgende avonturen! XX

Natelie D.

Beste Hans en Marga,
Wat een leuke ervaring maken jullie mee.
Ik vindt leuk dat we mee met jullie mogen mee reizen.
Door al die VERSLAG, moet je wel heel veel kunnen onthouden.
Marga ik vond je APP heel erg leuk, een VERASSING!

liefs xxx

Jan & Elles Bakker

We genieten van jullie enthousiaste en opbouwende verhalen, heerlijk om te lezen. Prachtige foto's. Wat zullen jullie genieten! Veel plezier en succes toegewenst in de dienst.

Ade

Bedankt dat wij mogen meelezen!! Super ervaringen! Liefs, Adélaïde

Bob en Peter

Hoi Hansen Marga ,

We zijn blij en met vreugde met jullie bericht alsof we er zelf bij zijn . We genieten van jullie ervaringen met gevoel van verbondenheid met de br.s en zr.s daar .
We blijven aan jullie denken en wensen Jehovah's zegen op de trip in Manibië .
Groetjes van Fenna , Bob en Peter