hansenmarga.reismee.nl

Het gebied: van blikkie tot villa

Ons eerste doel om naar Namibië te gaan is natuurlijk de prediking. Daarom hier een impressie van ons gebied. We prediken op het moment voornamelijk tot de zwarte bevolking (dat mag je hier gewoon zeggen, is niet vervelend voor de mensen) De koninkrijkzaal staat ook in dat gebied. Outjo en ook andere plaatsen zijn verdeeld in twee lokaties. Het centrum en de Location. Daartussen heb je nog een beetje gevarieerde bewoning. De location bestaat uit huisjes die meestal van steen zijn met soms allerlei bijgebouwtjes van golfplaat. Dit zijn hier in de omgangstaal “blikkies”. Maar er is ook een groot deel van de location die alleen maar bestaat uit blikkies. Deze mensen mogen alleen van golfplaat iets bouwen op deze plek, anders is niet toegestaan.

De location is ook nog een beetje verdeeld in taalgroepen, je hebt de Damara, de Herero en de Osjiwambo sprekende mensen. Vooral de oudere mensen spreken alleen hun moedertaal en een beetje Afrikaans. Vaak zijn ze analfabeet en lezen dus ook hun moedertaal niet. De jongere mensen spreken Engels en hun moedertaal. Engels is sinds 1992 pas de officiële taal in Namibië. Vandaar dat er in gezinnen soms een Babylonische spraakverwarring heerst. Je kan je ook voorstellen dat dit de ontwikkeling van kinderen beïnvloedt. Ze spreken totdat ze naar school gaan de taal van hun moeder. Pas op school leren ze Engels. Je merkt dit vooral als je kinderen de filmpjes van de website jw.org laat zien. De meeste ervan zijn alleen nog maar in Engels en dat verstaan ze pas een beetje als ze naar school gaan, dus ze vinden David en Sophie geweldig maar verstaan de tekst niet.

Ook bij volwassenen merk je dat ze niet alles begrijpen. Als je ze een tekst laat lezen is het goed opletten of ze de tekst begrijpen. Bv. Psalm 37:11 in het Engels: “But the meek ones themselves will possess the earth, And they will indeed find their exquisite delight in the abundance of peace”

Het woord ‘meek’ begrijpen ze niet. In Afrikaans net als in Nederlands zachtmoedigen, begrijpen ze ook vaak niet. Sommige broeders en zusters hebben dat probleem ook. Ze spreken wel 3 of 4 talen maar hebben een kleine woordenschat. Vandaar dat hier de WT in vereenvoudigde vorm wordt gebruikt met de WT studie.

De mensen zijn hier heel erg bijbelvast. De meesten zijn Luthers of een vorm van wat wij Gereformeerd zouden noemen. Ook zijn er veel die bij een Evangelische gemeente behoren. Je kan hier met gemak je eigen kerk beginnen. Je zet een grote tent op (zoiets als een circustent) zorgt dat je, eventueel, lectuur van Jehovah’s Getuigen krijgt en je begint voor jezelf. ;-)

We kunnen aan de deur dus heel veel de bijbel gebruiken. Mensen halen vaak hun eigen bijbel erbij en weten ook vaak de teksten te vinden. Als je bij een huis komt roep je terwijl je het erf oploopt “Morre, Morre “ en als er dan iemand komt vraag je eerst “Hoe gaan het?” of “How are you today” Dan vertel je wat je komt doen. De traktaten worden hier heel goed gebruikt en wij hebben ze ook echt veel beter leren begrijpen. De tractaten vormen samen met de ‘Goed Nieuws’ brochure een uitstekend studiesysteem. De vragen achter op de “ Goed nieuws “ brochure werken ook geweldig. Als je mensen laat kiezen welk onderwerp noemen ze vaak les 4 over Jezus of de les over wat de toestand van de doden is of de les over gezinsleven. Als mensen even luisteren kun je al snel vragen of we even samen kunnen zitten en een stukje bespreken. Dan worden er uit het huis en bij de buren vandaan een paar plastic tuinstoelen gehaald (als je geluk hebt) of een krat of omgekeerde emmer. De oudste mag op de beste zitplaats zitten. (dus ben ik voor een keer blij dat ik vaak de oudste ben).

Er zijn heel veel bijbelstudies. Ongedoopte verkondigers zoals Toiny (zie ander verhaal op de weblog) hebben al studies en zuchten dat ze niet weten hoe hun tijd moeten indelen zodat ze alles kunnen behartigen. Ik was met zr Rachel Baerens bij de studie met Toiny en zag tot mijn verbazing dat ze pas bij hoofdstuk 11 uit het “Wat Leert” boekje is. Ze is n.l. met sommige van haar studies ook over de vraag waarom God lijden toelaat in de “Goed nieuws “ brochure bezig. Rachel en Rolf Baerens gaan iedere donderdag de hele dag studies leiden. Van ’s morgens tot ’s avonds rond 20.00 u. Mensen komen ook makkelijk naar de zaal. En het is helemaal niet gek als ze gelijk commentaar geven op de vergadering. Dat wil niet zeggen dat ze dan direct gaan groeien. We zien vaak mensen naar de zaal komen die er de week daarna niet zijn. Toch is de toename hier in Namibië 14%!

Hans had afgelopen zondag de lezing over Spiritisme. Dat onderwerp is hier echt van toepassing. Vooral de Damara bevolking is erg met spiritisme bezig. Kinderen hebben haast allemaal een amulet om hun nek en van veel mensen in het gebied hoor je dat ze last hebben of hebben gehad van geesten.

Mensen zijn wel onderwezen in de bijbel (en dan het nieuwe testament) maar niet op een manier dat ze geleerd hebben zelf na te denken. Vaak herhalen ze alleen begrippen die ze al gehoord hebben maar kennen niet Jehovah’s naam, weten niet wat Gods koninkrijk is, begrijpen niet hoe de verbanden in de bijbel zijn. Alleen al dat ze een persoonlijke band met God kunnen hebben is een openbaring voor ze.

En dan nog iets over het leven hier: mensen leven in een eenvoudig huisje met de waterkraan buiten – als ze die al hebben. Het is stoffig stoffig stoffig en nog eens stoffig. En toch zien ze er op zondag uit om door een ringetje te halen. En ook de door de week zijn de meeste mensen goed gekleed in schone kleding. Hoe ze dat doen weten we niet want onze kleren zijn na een dag velddienst helemaal bruin van het stof, vooral je broekspijpen. Schoenen poets je hier elke dag en soms 2 – 3 x per dag. En die truien die ze aan hebben, bij 37 graden ! Kinderen hebben een schooluniform met een pull-over. Bij een zuster staan meubels in huis die bij haar heel luxe zijn maar die wij nog niet eens naar de kringloopwinkel zouden brengen. Kinderen lopen met blote voeten over straat. Bij studies en nabezoeken staan ze zo heerlijk tegen je aan met hun vuile snotneus, kapotte huid en weet jij veel wat ze nog meer hebben. In ieder geval zorgen dat hun haren niet vlak bij die van jou zijn (luizen!). Je neus snuiten ? – doe je in je T-shirt. Vandaag zat ik (Hans) naast een studie die even zijn neus moest snuiten, tilt gewoon de onderkant van zijn T-shirt op en snuit, fijn hé ? Toch maar gewoon verder gegaan met de studie.

Het andere deel van Outjo bestaat uit luxe villa’s. Vergelijk dat met een redelijk huis in een gewone woonwijk in Nederland. Er wonen blanken en beter gesitueerde zwarten. De tuin ? – een stuk rotsachtige bodem met daartussen rode aarde – planten en bomen zijn er wel maar zeker geen grasveld – dat kost te veel water in de winter als het heet en droog is hier. Maar Outjo was geel bruin dor toen we hier kwamen maar nu het voorjaar is wordt alles mooi groen en sommige bomen bloeien prachtig.

We hebben hier nog eens gemerkt dat ‘mensen zijn mensen’ en ze hebben precies dezelfde gevoelens en verlangens als wij. Enige verschil is dat ze een beetje anders leven.

Op de foto’s kan je een beetje zien hoe ze leven.

P.S. Toen we vandaag in de auto stapten was het 42 graden.

P.S. 2 – Zondag en maandag weer in Etosha park geweest. Een grote witte neushoorn gezien (2m hoog !), een damesleeuw op 25 m afstand en een kudde olifanten die kwam aandenderen naar een waterhole.

Tia

Iedere keer weer blij met jullie verhalen en fotosX X