hansenmarga.reismee.nl

de eerste week Outjo

Alweer de eerste week voorbij hier in Outjo.

Ik heb afgelopen zondag de lezing mogen houden. Eigenlijk moest dat een andere zijn dan ik had voorbereid. Geen probleem dan doen we aanstaande zondag toch gewoon de andere - dus flink voorbereiden deze week. Gelukkig heb ik een dochter die mijn Engels kan bijschaven. Voor zaterdag heeft Rolf de aandelen verdeeld tussen hemzelf en mijzelf - ik mag o.a. het aandeel over blinden doen en Marga is de blinde. We zullen zien hoe dat gaat met zr. Tsjombonde die Marga mag helpen.

In de velddienst hebben we al weer diverse nieuwe nabezoeken opgebouwd. En verder wat adressen van ons eerdere bezoek - we gaan met sommige studies verder waar we gebleven waren. Hoewel de broeders en zusters hier erg hun best hebben gedaan onze adressen bij te houden.

Grappig is dat mensen ons nog herkennen van de vorige keer en dat wijzelf ook mensen herkennen. Maakt niet uit of ze uit town komen of uit de location - ze weten precies wat we komen doen.

De vorige keer kon ik in een 'kindergarten' elke donderdag morgen de kinderfilmpjes van jw.org laten zien - dat kon afgelopen donderdag ook weer. De vrouw van de kindergarten was erg verrast ons weer te zien maar ook blij.

Soms is communicatie met mensen in het gebied moeilijk. Afgelopen donderdag kwamen we in het gebied een man tegen die alleen Oshiwambo sprak en geen Engels of Afrikaans. Gelukkig was Samulina Tsombonde met ons mee en kon zij met hem praten. Zelfs onze tractaten in het Damara, OshiHerero, Afrikaans hielpen niet.

Marga had een soortgelijke ervaring bij 2 meisjes van ca. 17 jr die alleen Damara spraken. Je zou verwachten die gaan naar school en spreken Engels maar dat was niet zo. Alleen een filmpje op haar telefoon kon helpen maar verdere communicatie was onmogelijk. En het was niet duidelijk of de meisjes de tractaten in het Damara wel konden lezen.

Wel bijzonder is dat mensen vooral de tractaten zeer op prijs stellen. Ze vinden het leuk antwoord te geven op de vraag op de voorkant en dan daarna het bijbelse antwoord aan de binnenkant te lezen. Het plaatje is dan een hulp het te begrijpen, want soms zijn de gebruikte woorden voor hen niet allemaal te begrijpen. Wat een zegen zal het zijn als we allemaal dezelfde taal spreken !

En als je in Namibië vlak bij Etosha bentkan je natuurlijk niet nalaten even olifanten, zebra's, sprinkbokken, orixen, struisvogels en zo te gaan kijken. Dat hebben we vrijdag gedaan, op het laatst zelfg een leeuw gezien die op de loer lag bij een waterhole waar allerlei beesten komen.

Nu weer het hele weekend aan de bak in de velddienst, diverse bezoeken en de vergaderingen. Volgende week maar weerverder schrijven.

Foto's volgen nog.

Elmar & Merel

Wat heerlijk voor jullie, we genieten met jullie mee. Veel liefs van ons