hansenmarga.reismee.nl

Luxe versus eenvoud of is het luxe eenvoud?

Luxe versus eenvoud of is het luxe eenvoud?

Afgelopen zondag heeft hans de lezing gehouden en Rolf de wachttoren geleid. Daarna 3 uur in de velddienst. En om 4 uur het programma van mei van tv.jw.org in de koninkrijkszaal gekeken. De broeders en zusters hier zijn erg onder de indruk want ze zien – net als wij – dat Jehovah’s organisatie echt wereldwijd werkt.

We logeerden vanaf zondag avond een paar dagen bij de Rachel en Rolf op hun farm. Ongeveer 50 km buiten Outjo in the middle of nowere ! Ik begin me serieus af te vragen of het leven in Nederland wel zo luxe en comfortabel is als wij denken. Even tegenover elkaar zetten: Altijd elektriciteit uit je stopkontact of zuinig zijn met zonne-energie (geen föhn gebruiken dus want dan gaat het systeem plat) maar daar staat tegenover dat je hier als je buiten zit altijd zon hebt en je haar en ook de was zijn zo droog.

In Nederland kan je overal naar de winkel, bijna altijd op loopafstand. Hier moet je van te voren je inkopen goed plannen. Als je bv je gasfles vergeet te vervangen (dat gebeurde deze week) dan moet je maar op een vuurtje koken. Maar het is toch geweldig om op open vuur te koken! Stel je voor dat je dat met je kinderen kan doen, geen groter avontuur.

In Nederland hebben we snelwegen waarover we overal naar toe kunnen rijden Hier heb je een aantal asfaltwegen en de rest is gravel of zand. Maar als je hier op de farm bent is het enige achtergrond geluid wat je hoort misschien een enkele vogel, en de generator of de waterpomp die aanslaat. Verder absolute rust.

Er is hier internet via een hotspot, maar niet zoals bij ons supersnel. Als je een Whatsapp kan sturen dan duurt het even voor het weg is en het duurt nog langer als je het antwoord weer binnen hebt.

Ons vlees uit de supermarkt zit vol met water, hormonen en ander spul om het goed te houden. Hier eet je vlees dat zo uit de wildernis komt en smaakt naar echt vlees. Geen plof-kip of megastalvarken maar een stuk vlees van een dier dat echt geleefd heeft.

We hebben gister vanaf een uur of 11 tot bijna 5 uur in een soort observatie hut gezeten. Vlak bij een plek waar het wild komt drinken. We zagen Wartogs (Pumba uit the Lion King) zebra’s, Waterbokken, Elandantilopen, Struisvogels, Duikertjes en een Oryx of Gemsbok. Erg mooi.

Afgelopen week hebben we weer flink in het gebied gewerkt. Zaterdag hebben Hans en ik met twee zusjes gewerkt die ongedoopte verkondiger willen worden. Ze zijn allebei rond de 14 jaar oud en doen heel erg hun best in de prediking. Het is hier voor kinderen een stuk makkelijker om te leren prediken. Mensen zijn veel meer geneigd te luisteren.

A.S. Zondag gaan we naar Otjiwarongo waar Hans de lezing heeft. We mogen dan de tent en nog andere kampeerspullen lenen van Remi en Marjolein. Van daaruit rijden we naar het westen en dan naar het noorden. We hopen tot de grens met Angola te komen. Afstanden zijn hier veel groter en soms vergis je je daarin. We waren eerst van plan naar de Victoria Falls te rijden. Dat bleek veel te ver voor de tijd die we hadden. Daarna dachten we vanuit Otjiwarongo naar het Noorden te rijden en dan richting het Westen boven langs Etosha. Ook dat was veel te veel voor de week die we hebben. We hebben dus nu een route uitgestippeld die iets realistischer is.

We zetten wat foto’s erbij van wat we meemaken.

bettina.germers@ home.nl

Heel wat avontuur weer! Bijzonder leuk om jullie te kunnen volgen. Warme groeten van ons,Berry&Bettina

adelheid

geweldig dat jullie een vervolg kunnen geven aan jullie vorige bezoek! hartelijke groet van de hele familie Smarius

familie Landheer

Zo ga je de luxe hier inderdaad wel heel anders bekijken.
Dank jullie wel dat we zo mogen meegenieten met jullie!
Veel liefs, de Landheertjes