hansenmarga.reismee.nl

Regen, blubber, bloemetjes, leeuwen en een andere zaal

Hier weer even een berichtje uit Outjo. We hebben nog steeds veel regen hier. Daardoor is alles mooi groen en zie je overal gele bloemen. Aangezien we hier een andere vergaderplaats hebben en de lectuur nog steeds overal en nergens in kartonnen dozen zit zijn we afgelopen donderdag (9-2) naar Otjiwarongo gereden met z’n vieren om een metalen stellingkast te kopen voor de lectuur. Het zaaltje is niet groot en bestaat eigenlijk uit twee kamers in een woonhuis. Dus een grote kast zou niet passen. Maar ook in Otjiwarongo (70 km Z van Outjo) geen stellingkast te vinden. Terwijl er toch echt wel wat bouwmarkten zijn. Dus na lekker bij de Hungry Lion kipkluifjes en patat met..mayo…nee met azijn te hebben gegeten weer terug naar Outjo. Maar nu via de toeristische route. Dat wil zeggen over een gravel, zandweg. En aangezien het heel hard geregend had was het natuurlijk lekker blubberig met hele grote en diepe plassen en dat vond onze driver Oscar wel leuk.

Aangezien we langs Rolf en Rachel kwamen hebben we even gebeld of ze thuis waren. Ze kwamen ons ophalen bij het hek van hun farm. Ongeveer 3 km van hun huis in aanbouw. We hebben hun huis bewonderd, er staat een casco maar nog nergens ramen in. Dus hun bed staat gewoon voor een open raam. Verder hebben ze voor gasten nog een tent in hun huis staan en een soort camper met een tent erop. Vanaf hun waranda zagen we de springbokjes grazen en hoorden we het geluid van de Gnoe of Wildebeest (ik dacht dat het een vogel was).

En nu het goede nieuws, als alles mee zit hebben we hier echt een nieuwe zaal. Een ruimte van 7x10 m. Op hetzelfde terrein als waar we nu vergaderen. Er is al contact geweest tussen het ldc en de eigenaar. Naar aanleiding daarvan is Hans samen met de eigenaar ervoor gaan zitten om te bespreken wat er nog aan het gebouw moet gebeuren (plafond en vloer en wat ventilatie) en wat dat kost. De man is erg meewerkend en hij wil de kosten voor het materiaal betalen. Het ldc zal dan de werkzaamheden uitvoeren. Als dit allemaal lukt en wordt goedgekeurd door het ldc in Zuid-Afrika dan hebben we eindelijk een fatsoenlijke zaal in het dorp. We kunnen dan tenminste ook veel geĂŻnteresseerden ontvangen en dat is echt nodig. We hadden afgelopen zondag bijna 60 aanwezigen in twee kleine kamers. En we hebben ook een rek voor de lectuur. De eigenaar van de eventuele nieuwe zaal had een garage met allemaal rommel op hetzelfde terrein en daar zagen we gisteravond al precies een rek dat we nodig hebben in staan. Mochten we gratis gebruiken!!

Vorige en deze week hebben de aanwezige aangestelde broeders met een ongedoopte verkondiger de doopvragen besproken. Als alles goed gaat wordt hij morgen (zaterdag) op de kringvergadering in Tsumeb gedoopt.

De kringvergadering: we zijn erg benieuwd hoe dat gaat. Het is 280 km hiervandaan. De keuze is over een onverharde weg (waar je 100 km/h) mag rijden of een 2-baans asfalt weg (waar je 120 km/h mag rijden). We hebben op aanraden van iedereen hier gekozen voor de asfaltweg hoewel die 50km langer is dan de gravelroad.

Hans heeft samen met een andere ouderling uit Duitsland hier het transport geregeld. Een hele toer, want bijna niemand heeft een eigen auto. Dus in alle auto’s 9 personen mee, waarvan er dan 4 – 5 in de laadbak meerijden, dat mag hier. En we hebben een taxi gehuurd voor 7 personen. Eigenlijk zouden er een aantal met de bus van een naburige gemeente (70km hiervandaan) meerijden, maar – zo is Afrika – op het laatst ging die bus niet door. Dus dan maar weer wat anders verzinnen.

Morgen om half vijf ons bed uit, om half zes bij de zaal verzamelen en dan op stap. Drie uur rijden en voorzichtig doen in het donker want er kunnen plotseling wilde beesten oversteken. Nog eens wat anders dan naar Swifterbant rijden.

En dan de velddienst: meestal werken we 3 – 5 uur per dag in de velddienst, dat merk je nauwelijks want als je denkt dat je al een uur bezig bent ben je al 2 – 3 uur verder. Vandaag zouden we maar een “uurtje” gaan om wat nabezoeken te doen, niet te lang want we moeten ons ook op de kringvergadering voorbereiden. Maar het werden er dus 2, want Marga en Audrey zijn met 2 nieuwe studies begonnen. Hans en Oscar deden een nabezoek die niet thuis was, maar er was wel een andere jongen die in de bijbel zat te lezen. Dus á la Filippus gevraagd: begrijp je wat je leest. Niet dus en 2 Kor 8:1-4 uitgelegd. Een heel leuk gesprek en hij wil graag dat we terugkomen.

Bij elkaar hebben we intussen in 2 weken al circa 5 – 6 bijbelstudies en heel veel nabezoeken.

De gemeente is sinds 2014 echt gegroeid. Er zijn niet zozeer meer verkondigers (ook door verhuizingen) maar er zijn veel meer bijbelstudies met potentiëel. Je kunt merken dat er veel brs/zrs op bezoek zijn geweest om te prediken hier, dat heeft veel resultaat gehad. Je merkt het ook in gebied, mensen weten wie we zijn, vaak hebben ze al een en ander met ons besproken en ze maken duidelijker keuzes. Maar analfabetisme is wijdverbreid, je moet goed opletten of je ze wel lectuur wil geven en zo ja in welke taal. Meestal vragen we ze de titel van een tractaat voor te lezen, dan weet je gelijk of ze het willen hebben om te lezen of het papier voor iets anders willen gebruiken ………

Heel benieuwd wat de volgende 6 weken ons brengen.

En oh ja, omdat iedereen hier in God gelooft zijn we natuurlijk wel verplicht hier iets van de natuur te gaan bekijken. Maandag en dinsdag hebben we bij elkaar 500 km door een natuurpark gereden en een fijne overnachting gehad. En heel veel gezien: verschillende soorten gazellen, gnoes, giraffen, struisvogels, een witte neushoorn, een zwarte neushoorn en olifanten. En last but not least: 6 leeuwen die aan het jagen waren en een jonge springbok vingen voor onze ogen. En dat ook lekker oppeuzelden. Ja ja Discovery was er niets bij.

Sonja kuipers

Wat fijn om jullie ervaringen weer te lezen.vannacht moest ik aan jullie denken en vroeg ik me af hoe het met jullie gaat.Nu zijn we weer op de hoogte en genieten met jullie mee!lieve groeten van freek en sonja.xx

Wilma vd Berg

Bedankt voor jullie mooie verhaal en ervaringen, erg aanmoedigend.
Lieve harde werkers, Jehovahs zegen xxxx

Roy en Ruth

Won, wat een verhalen.... Goed bezig!! Groetjes en heel veel plezier en succes.

Bob en Claudia

Geweldig om zo met jullie mee te genieten.
Als je dit allemaal zo hoort zijn wij echt verwend met alles!
Maar die ervaringen in de velddienst lijken me echt heel speciaal.
liefs van ons alle
Bob,Claudia,Amy en Noa

Tia

WAt fijn Hans om mee te kunnen regelen voor de bouw. En geniet weer van de mooie ervaringen

jan en wil doorn

We denken veel hoe het met jullie gaat. We genieten mee wat er beleefd word.
Jehovah,s zegen toegewenst.